وبسایتهای آژانسهای گردشگری آنلاین (OTA) فراتر از یک سایت هستند و معمولا بر پایه یک هسته مرکزی طراحی و پیادهسازی شدهاند تا بتوانند رزرواسیون کلیه خدمات گردشگری از قبیل خرید بلیط هواپیما (پرواز چارتر و پرواز سیستمی)، رزرو هتل، خرید تورهای داخلی و خارجی، خرید بلیط قطار و اتوبوس و ... را به صورت ماژولار به آنها اضافه نمود و همچنین از وبسرویسهای مختلف برای تامین این خدمات توریستی به صورت B2B استفاده نمود و در نهایت این خدمات به صورت B2C در اختیار مشتری نهایی (مسافران) قرار گیرد.
سیستمهای رزرواسیون گردشگری جهانی (GDS)
- آمادئوس (Amadeus) این شرکت چندملیتی به عنوان جایگزین Saber در اروپا، توسط شرکتهای لوفتهانزا، ایر فرانس، ایبریا و اس. ای. اس. در سال 1987 میلادی در اسپانیا و شهر مادرید تاسیس شد و تقریبا در تمام کشورهای دنیا فعال میباشد.
- گالیلئو (Galileo)
- سیبره (Sabre) اولین سیستم رزرواسیون گردشگری جهانی که در سال 1960 میلادی تاسیس شد و در ساوت لیک تکزاس قرار دارد. در حال حاضر این شرکت امکان تعامل بین تامینکنندگان خدمات گردشگری، از جمله ایرلاینها (شرکتهای هواپیمایی)، هتلها، آژانسهای مسافرتی و حتی شرکتهای اجاره خودرو را نیز فراهم میکند و میتوان قیمت انواع بلیط هواپیما، خدمات ایرلاینها، هتلها و ... را مشاهده و آنها را به صورت آنلاین رزرو نمود.
- ورلد اسپن (Worldspan)
- سیرنا تراول (Sirena Travel)
سیستمهای رزرواسیون کامپیوتری صنعت گردشگری (CRS)
- گابریل یا سیتا (Gabriel or Sita CRS)
- سیستم سپهر (Sepehr) یک سیستم رزرواسیون جامع به منظور جستجوی بلیط هواپیما؛ اعم از خرید، فروش و رزرو اینترنتی بلیط چارتر و غیر چارتری
- رزرواسیون مقیم (Moghim)
- گوهر (Gohar)
سیستمهای رزرواسیون آنلاین ایرلاینهای ایران (ORS)
- آسمان (Aseman Airlines)
- ایران ایر - هما (Iran Air - Homa)
- ایران ایرتور (Iran Airtour)
- تابان (Taban Air)
- زاگرس (Zagros Airlines)
- قشم ایر (Ghesh Air)
- کیش ایر (Kish Air)
- ماهان (Mahan Air)
- معراج (Meraj Airlines)
تامینکنندگان خدمات گردشگری
- تامینکنندگان جهانی خدمات
- تامینکنندگان ایرانی خدمات گردشگری
وب سرویس، وایت لیبل و پلتفرمهای آنلاین خدمات گردشگری در ایران
- وب سرویسهای خدمات گردشگری
- وایت لیبل
- پلتفرم
آژانس گردشگری آنلاین (OTA : Online Travel Agency) به وبسایتی گفته میشود که به صورت تخصصی کلیه خدمات گردشگری تامینکنندگان (ایرلاینها، هتلها، آژانسهای مسافرتی و ...) را به صورت آنلاین به مشتریان میفروشد. بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس، هتل و اقامتگاه، تور، CIP و اجاره خودرو از جمله خدمات قابل ارائهی آژانسهای گردشگری آنلاین است که پس از فروش، درصد سود خود را کسر و مابقی آنرا به تامینکنندگان آنها میپردازد. از مهمترین مزایای OTA ها میتوان به پوشش کامل خدمات گردشگری، امکان خرید شبانهروزی و گزینههای بسیار زیاد خدمات، سهولت در مقایسه، انتخاب و خرید، ایجاد بازار رقابتیتر و کاهش هزینهها برای مسافران و مشتریان نهایی و یک فرصت مناسب برای بازاریابی هتلها و اقامتگاهها در سطح جهان اشاره کرد. فروش بالای تامینکنندگان، دریافت پول قبل از ارائه خدمات و ضرر کمتر در زمان کنسل کردن مشتری (احتمال خرید مشتری بعدی بلافاصله بعد از کنسلی بسیار زیاد است)، کاهش تماس تلفنی و کاهش هزینههای پرسنل تامینکنندگان از سایر مزیتهای آژانسهای گردشگری آنلاین است که میتوان به آنها اشاره کرد.
برترین آژانسهای گردشگری آنلاین جهان (OTA)