بلیط هواپیما - خرید بلیط هواپیما | Buy plane tickets

راهنمای خرید بلیط هواپیما و انواع آن

فهرست مطالب این صفحه:

 

انواع روش‌های خرید بلیط هواپیما

  1. "خرید اینترنتی بلیط هواپیما" یا "خرید آنلاین بلیط هواپیما" از طریق سایت یک شرکت هواپیمایی یا سیستم‌های رزرواسیون آژانس‌های هواپیمایی آنلاین
  2. "خرید تلفنی بلیط هواپیما" شما از طریق تماس با شماره تلفن دفتر فروش تلفنی یک شرکت هواپیمایی (ایران ایر/هما، ایران ایرتور، ماهان، آسمان، آتا و ...) و یا تماس با یک آژانس هواپیمایی می‌توانید نسبت به خرید بلیط از آن شرکت اقدام نمایید. بدین منظور ما فهرست کامل شرکت‌های هواپیمایی ایران را همراه با مشخصات دقیق آن شرکت، دفاتر، شعب و نمایندگی‌های آنها همراه با آدرس، تلفن‌های تماس و ... جمع‌آوری کرده‌ایم و شما می‌توانید به صفحه اختصاصی هر شرکت در این سایت مراجعه نموده و با استفاده از آن اطلاعات، بلیط خود را تهیه نمایید. 
  3. "خرید حضوری بلیط هواپیما" با مراجعه حضوری به هر یک از دفاتر فروش و نمایندگی‌های یک شرکت هواپیمایی و یا یکی از آژانس‌‌ها یا دفاتر خدمات هواپیمایی در شهر خود، شما می‌توانید بلیط مد نظر خود را خریداری نمایید.

 

بلیط هواپیما بر اساس نوع فروش

بلیط سیستمی هواپیما

"بلیط سیستمی" (پرواز زمان‌بندی شده - Scheduled Flight) بلیط سیستمی بر اساس نرخ مصوب نهاد رسمی هر کشور که متولی این امر است تعیین می‌شود. در کشور ما این مهم توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران تعیین می‌گردد. پس از تعیین قیمت بلیط؛ شرکت‌های هواپیمایی عضو این انجمن موظف به رعایت قیمت فروش بلیط هستند. صرف نظر از اینکه شما این بلیط را مستقیم از سایت یک شرکت هواپیمایی یا آژانس مسافرتی آنلاین (OTA) بخرید؛ قیمت بلیط هیچ تفاوتی نخواهد داشت. پس مهمترین وجه مشخصه بلیط سیستمی بهای یکسان خرید آن از هر کجا و حتی در هر زمان است.

مهمترین مزایای خرید بلیت سیستمی هواپیما:

  • قیمت این نوع بلیط برای نوزادان و کودکان ارزانتر از بلیط بزرگسالان است.
  • بلیط سیستمی قابل استرداد است؛ در صورت انصراف مسافر از پرواز، بر اساس نوع کلاس پرواز و زمان استرداد معمولا بخشی از این بلیط کسر و مابقی به او مسترد خواهد شد.

بلیط چارتر هواپیما

"بلیط چارتر" (پرواز چارتر - Chartered Flight) چارتر به معنی اجاره کردن تمام یا بخشی از صندلی‌های یک هواپیما در مدت زمان مشخص است و قیمت بلیط چارتر توسط شرکت چارتر کننده مشخص می‌شود اما قیمت بلیط چارتر به طور مستقیم با میزان عرضه و تقاضا نیز در ارتباط است؛ مثلا در زمان‌های پیک مسافرت (های سیزن: High Season) مثل نوروز و تعطیلات تابستانی که تقاضا برای خرید بلیط هواپیما بیشتر می‌شود، بهای آن نیز بالا می‌رود و برعکس.

ویژگی‌های بارز بلیت هواپیمای چارتر:

  • قیمت بلیط چارتر برای تمام رده‌های سنی یکسان است.
  • در زمان کاهش مسافرت (لو سیزن: Low Season) بهای آن کاهش می‌یابد و در صورت اطمینان از سفر و به ویژه زمانی که همه افراد بزرگسال باشند، گزینه مناسبی برای کاهش هزینه‌های سفر می‌باشد.
  • بلیط چارتر غیر قابل استرداد است و در صورت انصراف و کنسل شدن سفر از طرف شما، بهای آن به شما مسترد نخواهد شد.
  • قیمت این بلیط بر اساس میزان عرضه و تقاضا و خواست چارتر کننده به طور مداوم تغییر می‌کند.

 

امکان استرداد بلیط هواپیما

  1. "بلیط قابل استرداد" (Refundable Ticket)
  • امکان استرداد وجه کامل: در نشان کلاس‌های J ، F و Y
  • استرداد وجه با کسر بها
  1. "بلیط غیرقابل استرداد" (Non-refundable Ticket)

 

انواع کلاس پرواز در بلیط‌های هواپیما

  1. "فرست کلاس" (First Class) پریمیوم یا بلیط درجه یک با نشان‌های F ، A و P
  2. "بیزینس کلاس" (Business Class) بلیط درجه تجاری با نشان‌های J ، D ، C و R
  3. "پریمیوم اکونومی" (Premium Economy) درجه اقتصادی برتر
  4. "اکونومی کلاس" (Economy Class) درجه اقتصادی با نشان‌های مختلف که ارزان‌ترین آنها نشان O و Q هستند.
  5. "کلاس ترکیبی" (Mixed Class Ticket) بلیط با چند کلاس پرواز یا بلیط کلاس ترکیبی به بلیطی گفته می‌شود که برای رسیدن به مقصد سفر از 2 یا چند هواپیما استفاده خواهیم کرد و حداقل یک توقف و جابجایی به هواپیمای دوم وجود دارد و کلاس پرواز این دو هواپیما با یکدیگر متفاوت باشد.

 

انواع بلیط هواپیما بر اساس مبدا و مقصد

  1. "بلیط یک‌طرفه" (One Way)
  2. "بلیط رفت و برگشت" (Round Trip) یا (Return) بلیط دو طرفه
  3. "بلیط سفید امضا" (Open-Jaw) بلیط رفت و برگشت با مقصد متغیر

 

متغیرهای تاثيرگذار بر تعرفه و قیمت خرید بلیط هواپیما

  1. سن مسافر: با توجه به سن مسافر بهای بلیط هواپیما می‌تواند متغیر باشد. (قیمت بلیط چارتر برای همه رده‌های سنی یکسان است)
  • "بلیط بزرگسال" (مسافر بزرگتر از 12 سال)
  • "بلیط کودک" (2 تا 12 سال) بهای بلیط کودکان اغلب بین 50 تا 75 درصد از هزینه بلیط بزرگسالان می‌باشد.
  • "بلیط نوزاد" (کوچکتر از 2 سال) معمولا هزینه بلیط نوزادان برابر با 10 درصد بهای بلیط یک بزرگسال می‌باشد. (بدون داشتن حق صندلی)
  1. نوع فروش و رزرواسیون بلیط
  • بلیط سیستمی
  • بلیط چارتر
  1. کلاس پرواز
  2. زمان خرید بلیط

 

بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما

  • برای خرید "بلیط پرواز خارجی" در صورت امکان بهتر است 2 تا 3 ماه زودتر اقدام به رزرو آن نمایید.
  • برای خرید "بلیط پرواز داخلی" بهتر است که  2 تا 3 هفته قبل از پرواز آنرا رزرو نمایید.

 

مدارک لازم برای سوار شدن به هواپیما و پرواز

همراه داشتن "مدرک شناسایی معتبر" هنگام حضور در فرودگاه الزامی است و برای سوار شدن به هواپیما به "شماره بلیط" برای پروازهای سیستمی و "نسخه کاغذی بلیط" برای پروازهای چارتری نیاز خواهید داشت.

 

انواع توقف در سفر با هواپیما

  1. بلیط با یک توقف (Stop-Over)
  2. دو توقف یا بیشتر (Multi-Stop)
  3. توقف اجباری  (Lay-Over)

 

انواع پرواز با توجه به وضعیت عملیات پرواز در فرودگاه

هر فرودگاه دست کم دارای یک تابلو وضعیت پرواز (Flights Board) هواپیماهایی است که در حال ورود و خروج به آن می‌باشند.

  1. پرواز ورودی (Arrival Flight): وقتی هواپیمایی به فرودگاه مقصد خود رسید و روی باند آن فرودگاه نشست و به عبارتی مرحله نهایی پرواز هواپیما انجام شد، آنرا ارایول فلایت یا پرواز ورودی می‌‌نامیم.
  2. پرواز خروجی (Departure Flight): به وضعیت مبدا پرواز (از زمان شروع عملیات، رفتن هواپیما روی باند پرواز فرودگاه، بلند شدن و قرار گرفتن در مسیر مقصد پرواز) را دیپارچر فلایت گویند. یعنی وقتی عملیات پرواز از فرودگاه شروع می‌شود، وضعیت آن هواپیما نسبت به آن فرودگاه پرواز خروجی محسوب می‌شود.

 

بلیط هواپیما چیست؟

یک سند کاغذی یا الکترونیک با مشخصات هویتی مسافر که توسط شرکت‌های هواپیمایی یا آژانس‌های هواپیمایی صادر می‌شود و به موجب آن حقوق مختلفی از سوار شدن به هواپیما، حق صندلی، پذیرایی، حمل بار  و ... را ایجاد می‌کند. نام مسافر، نام ایرلاینز، شماره بلیط و پرواز، تاریخ و کلاس پرواز، مسیر، مبدا و مقصد از مشخصه‌های بلیط هواپیما می‌باشند.

 

بلیت هواپیما یا بلیط هواپیما؟ کدام یک صحیح است؟

"بلیت هواپیما" عبارت صحیح املایی در زبان فارسی است و متاسفانه "بلیط هواپیما" به دلیل استفاده زیاد به یک غلط رایج تبدیل شده است و به دلیل اینکه کاربران بیشتر با عبارت اشتباه (بلیط هواپیما) در گوگل جستجو می‌کنند، ما هم مجبور به استفاده از آن در سایت هستیم.

 

لغت‌ها و اصطلاحات رایج در سفر، فرودگاه و هواپیما

  • اُ تی اِی (OTA) آژانس مسافرتی آنلاین؛ یک وب‌سایت گردشگری که امکان خرید و رزرو انواع خدمات گردشگری از قبیل خرید بلیط هواپیما، بلیط قطار و اتوبوس، رزرو هتل، اقامتگاه و تور، خدمات ویزای توریستی و بیمه مسافرتی، تشریفات فرودگاهی و حتی اجاره خودرو را برای مسافران فراهم نموده است. 
  • آن تایم (On-Time) پروازی که در زمان دقیق خود انجام شود
  • ایرلاین (Airline) خط هوایی
  • ایرلاینز (Airlines) شرکت هواپیمایی یا خطوط هوایی یا به عبارتی یک گروه صنعتی که بار یا مسافر را از طریق خط هوایی خود جابجا می‌نماید. ایرلاین‌ها به دو صورت سیستمی و چارتر (تعدادی از صندلی‌ها یا کل یک پرواز) امکان فروش بلیط هواپیما و ارائه خدمات پرواز داخلی و بین‌المللی را فراهم می‌نمایند.
  • بردینگ (Boarding) آخرین سالن فرودگاه که مسافر قبل از سوار شدن به هواپیما وارد آن می‌شود.
  • بردینگ پس (Boarding Pass) کارت پرواز که مجوز سوار شدن شما به هواپیما است و در زمان تحویل بار خود در کانتر فرودگاه تحویل می‌گیرید.
  • بلت (Belt) محل قرار گرفتن بار مسافران که پس از خروج از هواپیما به آن مراجعه می‌کنند.
  • پرواز (Flight) به معنی مسافرت کردن با هواپیما و همچنین حرکت هواپیما در آسمان
  • پرواز چارتر (Chartered Flight) پروازی که بلیط آن با یک واسطه به فروش می‌رسد یعنی یک شرکت، آژانس هواپیمایی یا ... تعدادی از صندلی‌ها یا کل یک هواپیما را برای زمانی خاص اجاره می‌کنند و بلیط‌های آن پرواز را با شرایط خود به فروش می‌رسانند.
  • پرواز زمان‌بندی شده (Scheduled Flight) همان پرواز سیستمی است که بلیط آن (بلیط سیستمی) توسط شرکت هواپیمایی یا نمایندگان آن بدون واسطه و به صورت غیرچارتری به فروش می‌رسد.
  • ترانزیت (Transit) سالنی که مسافران خروجی پس از دریافت کارت پرواز و تحویل بار خود وارد آن می‌شوند.
  • ترمینال (Terminal) ساختمان بزرگی که در کنار باند پرواز هواپیما قرار دارد و مسافران برای سوار شدن و پیاده شدن از هواپیما باید وارد آن شوند. فرودگاه‌های بزرگ دارای چندین ترمینال هستند که هر کدام از آنها دارای سالن‌های چک-این، ترانزیت، بردینگ و بخش‌های دیگری هستند و معمولا در این فرودگاه‌ها پروازهای ورودی و خروجی هر یک از شرکت‌های هواپیمایی نیز در ترمینال متفاوتی انجام می‌گردد.
  • تیک آف (Take Off) بلند شدن هواپیما از روی باند فرودگاه
  • جامه دان (Lost and Found) دفتر خدمات قابل ارائه در خصوص بار همراه و پیگیری بار تحویلی مسافر است که معمولا در سالن ورودی ترمینال قرار دارد.
  • چک-این (Check-In) سالن دریافت کارت پرواز و تحویل بار مسافران پرواز خروجی
  • دیلی (Delay) تاخیر در انجام عملیات پرواز
  • سی آی پی (CIP) جایگاه اختصاصی و تشریفاتی برای مسافری که با صرف هزینه بیشتر قصد استفاده‌ی بی‌دغدغه از تمامی خدمات فرودگاهی را دارد (از جمله خدمات ترانسفر، خدمات گذرنامه، امور بانکی و حمل و نقل بار مسافر) که همگی توسط سی آی پی انجام می‌گردد.
  • فریت بار (Freight) "فریت" به معنی "حمل بار" و "عملیات حمل و نقل کالا" از هر طریق (هوایی، زمینی، قطار و دریایی) است. اما در فرودگاه به ارسال و حمل و نقل هوایی خرده بار تجاری یا شخصی (اضافه بار مسافر هواپیما) که از طریق شرکت‌های هواپیمایی یا خدمات فریت در فرودگاه انجام می‌گردد، "فریت بار" گفته می‌شود.
  • کارگو (Cargo) یک شرکت‌هواپیمایی یا بخشی از آن است که فقط وظیفه حمل بار را برعهده دارد و شما می‌توانید بارهای تجاری (واردات و صادرات) یا بارهای شخصی با حجم و وزن خیلی زیاد را از طریق آن جابجا نمایید.
  • کانتر (Counter) مکان شماره‌گذاری شده در سالن چک-این که مسافر برای تحویل بار و گرفتن کارت پرواز باید به آنها مراجعه نمایند.
  • کنسلد (Cancelled) پرواز لغو شده
  • گیت (Gate) درب خروجی دارای شماره در سالن بوردینگ که مسافر با توجه به اطلاعات کارت پرواز خود جهت سوار شدن به هواپیما از آن خارج می‌شود.
  • گیت اپن (Gate Open) زمانی که درب خروجی گیت برای سوار شدن مسافران باز است.
  • لندینگ (Landing) فرود و به زمین نشستن هواپیما در باند فرودگاه
  • لو سیزن (Low Season) زمان کاهش مسافرت (مثل اوایل زمستان یا بعد از شروع سال تحصیلی) که درخواست مسافرت پایین‌تر زمان‌های دیگر سال است.
  • های سیزن (High Season) زمان پیک مسافرت (مانند تعطیلات نوروز، تعطیلات تابستانی و تعطیلات ملی پشت سرهم) که تقاضا برای مسافرت بسیار زیادتر است.